Euroopan unioni otti heinäkuussa käyttöön kiinalaisia sähköpyöriä koskevat väliaikaiset polkumyyntitullit, joiden perusteista ei ole tarkkaa tietoa. Kuluttajille tullit aiheuttavat suuren kustannuksen samalla, kun sähköpyöräilyn suosio on rajussa kasvussa.

Heinäkuussa voimaan astuneiden kiinalaisiin sähköpyöriin kohdituvien polkumyyntitullien suuruus on 84 %. Eurooppalaisille kuluttajille tullit maksavat tämän hetken myyntilukujen mukaan viisi miljoonaa euroa vuodessa. Sähköpyörien suosio on rajussa kasvussa.

– Se mitä alalla tulleista tiedetään kertoo, että tullit perustuvat monelta osin hyvin hatariin, jopa keinotekoisiin asioihin. Jos sähköpyörien myynnin kasvu jatkuu samana, maksavat kuluttajat 10 miljoonaa euroa jo vuonna 2020 joko suoraan tullien vuoksi tai kohonneina markkinahintoina, kertoo Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Kilpailun vääristymä

Sähköpyörät ja perinteiset polkupyörät kootaan sähköosia lukuun ottamatta pitkälti samoista osista. Perinteisiä polkupyöriä ja niiden osien tuontia rokotetaan 49 % polkumyyntitullilla, jota kuluttajat ovat maksaneet jo 25 vuotta. Eurooppalaiset valmistajat ovat tosin saaneet tuoda pyöriä osina ilman tullia, mikä on alentanut kuluttajien maksamaa laskua. Koska polkumyyntitullittomuus on koskenut vain valmistajia on se sapettanut maahantuojia ja kauppaa, Kankaanpää kuvailee tilannetta markkinoilla.

– Komissio ei hyväksynyt kiinalaisille yrityksille markkinatalouskohtelua, koska Kiina tukee alumiinin hintaa ja siksi polkupyörien valmistus ei asetuksen mukaan täytä markkinatalousasemaa. Miksi tämä koskee vain pyöriä?

Komissio on käyttänyt polkumyyntitullien määräämisessä ”samankaltaisesta tuotteesta tosiasiallisesti unionissa maksettujen tai maksettavien hintoja”. Kankaanpään mukaan on kyseenalaista, kuinka hyvin tällainen tarkastelu ottaa huomioon todellisia tuotantokustannuksia ja tarkastelun tasapuolisuutta.

– Tullien markkinavaikutus on sen verran huomattava, että olisi perusteltua vaatia komissiota selvittämään vertailumaa-hinnat esimerkiksi Taiwanissa ja Vietnamissa. Ne ovat lähinnä saman kustannustason maista ja merkittäviä tuojia Euroopan unioniin.

Vaikutukset kauppaan ja kulutukseen

Kuluttajat tekevät verkko-ostoksia kasvavasti suoraan Kiinasta. Myös pyörän osien ostaminen ja pyörien kasaaminen kiinalaisista osista lisääntyy nopeasti.

Työ- ja elinkeinoministeriön, Ympäristöministeriön, Kaupan liiton ja Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun kesäkuussa julkaisemassa verkkokauppaselvityksessä todetaan, kuinka kuluttajien kiinalaisista verkkokaupoista ostamat tuotteet jäävät useimmiten kokonaan tullivalvonnan ulottumattomiin, mikä vakavasti vaikuttaa alan kauppaan Suomessa ja EU-maissa.

– Vaarana on, että ainut taho, joka polkumyyntitulleja maksaa, on tukku- ja vähittäiskauppa, sanoo Kankaanpää.

Ensisijassa polkumyyntitullien taloudellinen vaikutus kohdistuu sähköpyörien maahantuojiin.

– Vaikutus nykyisellä tuontitasolla kuluttajien maksamiin hintoihin Suomessa on noin 4,8 miljoonaan euroa. Polkumyyntitullien vaikutus kuluttajien maksamiin hintoihin vastaisuudessa on riippuvainen siitä, kuinka hyvin tuonti Kiinasta voidaan korvata muista maista tulevalla tuonnilla, tiivistää Kankaanpää.

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa TMA ry, +358 400 600 037, veli-matti.kankaanpaa@textile.fi.

Muoti- ja urheilukauppa TMA ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.textile.fi

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

Turvatieto