Muoti- ja urheilukaupan volyymi kasvoi 1,7 % vuonna 2018. Euromääräistä laskua suhdannehuipulla kuitenkin 0,7 %.

 

Muotikauppa on ollut hyvä talouden indikaattori takavuosina, sillä niin taantumassa kuin noususuhdanteessakin vaatehankinnat reagoivat herkästi suhdanteisiin. Jos vuonna 2018 oltiin noususuhdanteen huipulla, miksi suomalaiset edelleen vähensivät vaate- ja kenkäostoksia?

 

–Säät eivät todellakaan suosineet muoti- ja urheilukauppaa. Kuka olisi osannut varautua kuukausia kestävään hellekesään, kun edellisenä vuosina kuorivaatteet loppuivat kesken ja syksykin oli kaupan kannalta liian lämmin pohtii toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä.

 

Muoti- ja urheilukaupan volyymit ja kappalemäärät kasvoivat vuonna 2018.  Esimerkiksi tavaratalojen kappalemääräinen myynti kasvoi +6,3 %, lastenvaatteiden määrät jopa 8 %, samalla kun arvo laski -5,4 %. Yhteenlaskettuna euromääräinen myynti laski -0,7 %.

 

Vain urheilukauppa kasvoi myös euroissa, yhteensä 1,2 %. Urheilukauppojen vaatemyynti kasvoi 1,7 % ja välinekauppa peräti 4 %.

 

Suomalaiset lisäsivät edelleen ostoksiaan verkosta. Ulkomaisten muodin verkkokauppojen myynti  Suomeen kasvoi 16% ja urheiluverkkokauppojen 21%.

 

–Suomalaiset ostavat yhä halvempia vaatteita ja kenkiä myös verkosta. Esimerkiksi suomalaisista verkkokaupoista myynnin arvo kasvoi 11 %, mutta volyymi 27 %, kenkien myyntimäärät jopa 33 %, kertoo Kankaanpää.

 

Vaatekaupan arvo oli vuonna 2018 yhteensä 2706 miljoonaa euroa ja kenkäkaupan 568 miljoonaa euroa. Suomalaisia ei kuitenkaan voi haukkua tuhlareiksi. Suomalaisten vaateostokset ovat laskeneet vuodesta 2013 10 % ja kenkien 5 %.

 

–Naiset ovat vaatekaupan leivän tuojia. He ostavat 53 % vaatteista ja miehet 32 %. Kun suomalaiset ostivat halvempia vaatteita, lastenvaatteiden osuus ostoksista laski 15 %:iin.

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

Turvatieto