Suomalainen käyttää ostamaansa vaatetta keskimäärin seitsemän ja puoli vuotta. Käytettävissä olevista ansioista suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja jalkineisiin vähemmän kuin esimerkiksi muut pohjoismaalaiset. Monen suomalaisen onkin siksi vaikea tunnistaa itseään pikamuotikeskustelusta.

Suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja kenkiin keskimäärin 712 euroa vuodessa. Silti kulutusosuudet käytettävissä olevista tuloista ovat kuitenkin muihin länsimaihin nähden keksimääräistä matalammat.

 – On hyvä että suomalaisiakin kannustetaan vastuulliseen kuluttamiseen, mutta tutkimus muutaman vuoden takaa ja tuore myyntidata osoittavat, että puheet pikamuodista tai kerskakuluttamisesta eivät kuvaa suomalaista kuluttajaa, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä.

Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät vaatteita varsin pitkään, jopa keskimäärin yli seitsemän vuotta. Ja sittenkin hylkäämisen pääsyyt ovat rikkoutuminen, pesussa vioittuminen ja kun vaate jää pieneksi.  

– Vain neljä prosenttia tutkimukseen osallistuneista ilmoitti vaatteen hylkäämisen syyksi sen, ettei se enää ollut muodikas. Suomalaiset siis käyttävät vaatteitaan verraten pitkään, Kankaanpää tulkitsee.

Vaatekaupassa näkyy kulutuksen muutos: ostetaan enemmän halvemmalla. Kova kilpailu suosii kuluttajaa: samalla kun ensimmäisellä puolivuotiskaudella vaatteiden myyntiarvo laski muoti- ja urheilukaupoissa –2,3 % ja kenkämyynti –0,3 %, kappalemäärät kasvoivat vastaavasti vaatteissa 6,5 % ja kengissä 1,5 %. Samalla suomalaisten verkko-ostosten arvo Euroopasta kasvoi alkuvuonna 14 %.

– Kun suomalaiset haluavat panostaa vastuulliseen ostamiseen, yksittäispakattu, lentorahtina kotiovelle kuljetettu vaate tuskin on ympäristövaikutuksiltaan parempi kuin läheltä ostettu vaihtoehto, Kankaanpää sanoo.

Vaatteiden kierrättäminen on edelleen kasvussa. Kierrätyslaatikoihin tuleva, myyntiin kelpaava vaatemäärä on kasvanut, koska suomalaiset pyrkivät kiitettävästi laittamaan käyttökelpoiset vaatteet kiertoon. 

Vaatteiden kauppa kasvoi kesäkuussa 5 %, kengissä 1,4 % ja kodintekstiileissä 6,9 %. Myös kotimainen verkkokauppa kasvaa edelleen, vaatteissa 19 % ja jalkineissa 79 %. 

Lisätietoja:

Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa TMA ry, +358 400 600 037, veli-matti.kankaanpaa@textile.fi

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

Turvatieto