TMAn uusi nimi on Muoti- ja urheilukauppa TMA ry

Tekstiili ja Muotialat TMA ry on vaihtanut nimensä.  Uusi nimi on: Muoti- ja urheilukauppa TMA ry. Uusi nimi kertoo selkeästi suoraan mitä yhdistyksemme edustaa.  Lyhenne ja lempinimi TMA on vakiintunut käytössä ja se säilyy kutsumanimenä. Muotikauppa pitää sisällään...

Suomalainen verkkomyynti EU-maihin helpottuu

Verkkokaupan arvonlisäverouudistus tulee helpottamaan suomalaista muoti- ja urheilukauppaa, mutta siirtymäaika on liian pitkä. EU:n ulkopuolelta tulevien vaate- ja kenkäostosten arvo kasvaa peräti 70 % kuluvana vuonna.    EU:n sisäisen verkkokaupan...

Joulu on muoti- ja urheilukaupan tärkein sesonki

Muoti- ja urheilukaupan tuotteet ovat säilyttäneet asemansa pukinkontissa. Alusvaatteet ja asusteet sekä urheiluvälineet ovat suosittuja lahjoja. Lisäksi joulu kasvattaa merkittävästi kodintekstiilien menekkiä. Muoti- ja urheilukaupan joulusesonki on varhaistunut...

Kaupat eivät tuhoa vaatteita ilman syytä

Mediassa on esitetty osin virheellistä tietoa käyttämättömien vaatteiden polttamisesta. Käytännössä kaikki vaatteet, jotka kauppaan päätyvät myyntikuntoisina, myydään kuluttajille. Myymälöihin päätyy hyvin vähän myyntikelvottomia vaatteita, koska ne karsitaan...

Muovipussien maksullisuus ei ole kaupan rahastuskeino

Viime päivinä eri medioissa on käyty vilkasta keskustelua muovipussien maksullisuudesta. Mistä oikeastaan on kysymys? Taustalla on EU-direktiivi, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Euroopan unionin tavoitteena on vähentää...

Kesäkuu käynnisti vaate- ja kenkäkaupan

Muoti- ja urheilukauppa pääsi hyvään kasvuun kesäkuussa kylmän ja myynnillisesti miinukselle painuneen toukokuun jälkeen. Vaatteiden myynti kasvoi yli neljä prosenttia. Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n tilastojen mukaan vaatteiden myynti kasvoi kesäkuussa 4,2 %....

Muodin ja urheilun verkkokauppa kasvoi 25 % vuonna 2016

Eurooppalaiset verkkokaupat saavat kilpailuetua saavutettavuudesta. Muodin verkkokauppa kasvoi viime vuonna 24 prosenttia ja urheilun 27 prosenttia. Kuluttajien luottamuksen kasvu ja kulutuksen lisääntyminen on vaarassa valua halvemman arvonlisäveron maihin....

MUOTI- JA URHEILUKAUPPA 2018 – mitä on odotettavissa?

SUHDANTEET 2018 -SEMINAARI 20.9.2017 klo 11.00 - 16.30 Onko kuluttamiseen rahaa? Miten kaupankäynti muuttuu? Euroopassa verkkokauppa ja liikennerajoitukset ovat kuihduttamassa kaupunkien keskustoja. Miten kaupat ja kauppakeskukset voivat tällaisiin haasteisiin...

Kontrolloimaton pakettituonti kolmansista maista kasvaa

Tiedote. Tekstiili- ja muotialat TMA ry Kaksi kolmannesta EU:n ulkopuolelta tulevista paketeista jää verottamatta niin sanottuina vähäarvoisina lähetyksinä. Pakettien määrä Kiinasta ja kolmansista maista kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia. Tullin selvityksen mukaan vuonna...

Säädösohjaus ei lisäisi vaatejätteen käyttöä

Vaatejätteen keräys ei ole ongelma, mutta säädösohjattu pakollinen keruujärjestelmä saattaisi vaarantaa jo toimivat, taloudellisesti kannattavat, vapaaehtoiset järjestelmät. Säädösohjattu tekstiilijätteen keräys merkitsisi noin neljän prosentin kuluttajahintojen...

Muotikauppa haluaa toimia eettisesti toimitusketjun kaikilla tasoilla

Muotikaupat tavoittelevat eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä toimitusketjuissaan. Pyrkimys on, että kuluttajalle päätyvissä tuotteissa ei olisi suomalaisten arvomaailmaan sopimattomilla menetelmillä tai työoloilla valmistettuja tuotteita. Sosiaalisen vastuun tavoitteiden...

Vaatekauppa kasvaa miesten muodin vetämänä

Muotikauppa jatkoi kasvuaan edelleen syyskuussa miesten vaateostojen virkistämänä. Kasvua kertyi yhteensä 1,1 prosenttia. Miesten vaatekauppa kasvoi peräti 3,2 prosenttia.  Miehet vierailevat erityisen mielellään urheilu- ja vapaa-ajanmyymälöissä,  mutta myös...

Muotikauppa nosteessa – miehet suuntaavat nyt vaatekaupoille

Muotikauppa kasvoi elokuussa 8,1 prosenttia. Se oli ensimmäinen kasvukuukausi sitten syyskuun 2012. Yhtä nopeaa kasvua ei olla nähty sitten vuoden 2010 marraskuun. Urheilukauppa kasvoi puolestaan 9,1 prosenttia elokuussa. Kolmen pahasti miinukselle jääneen vuoden...

Muotikaupan alamäki taittui – mistä virtaa orastavaan kasvuun?

Muotikaupassa viimeiset kolme vuotta ovat olleet tylyä katseltavaa. Liikkeitä on lopetettu ja myyntiluvut ovat pienentyneet. Vaatekaupan arvo on supistunut Suomessa samalle tasolle kuin vuonna 2008. Vaatemyynti urheilukaupoista on kasvanut, mutta se ei läheskään...

Suhdanteet 2017: Muoti ja urheilukauppa 2017, ke 21.9.2016.​

Messukeskus, Kokoustamo, Tila 208, Messuaukio 1 Klo 12.00 - 1​7.00 ​ILMOITTAUDU TÄSTÄ​​ viimeistään 12.9.2016. PUHEENVUOROT 12.00 - 13.30 KAUPAN TULEVAISUUS The future and transformation of the non-food products trade Richard Cuthbertson Senior Research Fellow and...

Muotikauppa ei vedä – käännettä parempaan saadaan odottaa

19.1.2016 Muotikauppa on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Vuonna 2015 muotikaupan syöksyi liki 8 prosentin laskuun. Vuosi 2016 ei sekään lupaa hyvää. Ostovoiman lasku syö kulutusta ja vaarassa ovat etenkin elintasokulutuksen alat, kuten muoti. Vuonna 2015...

Kaupan aukioloajat vapautuivat 1.1.2016

Vuoden 2016 alusta lähtien myymälät saavat olla vapaasti auki viikonpäivästä ja myymälän koosta tai sijainnista riippumatta. Vapaa-aukiolo tarkoittaa myös vaate- ja urheilukauppoja. Presidentti vahvisti vanhan aukiololain kumoamisen 30.12.2015. Uudistus poistaa...

Nykyaikaisten tekstiilien ja vaatteiden valmistus vaatii kemikaaleja

Tekstiilituotteen ja jalkineen valmistaminen ei ole mahdollista ilman kemikaaleja, mikäli tuotteilla halutaan olevan nykyaikaisia ominaisuuksia. Vajavaiset tiedot kemikaalien terveysvaikutuksista erehdyttävät kuluttajaa. Säädökset velvoittavat, että kaikki myynnissä...

Tekstiilien kierrätys ei ole ongelmatonta

Eri tekstiilikuitujen uudelleen käytettävyys eroaa toisistaan. Sekoitteina kuidut ovat vielä ongelmallisempia. Tämän vuoksi tekstiilimateriaalin hyödyntäminen ei ole lähtenyt kasvuun keruun myötä. Vuoden 2016 alusta tekstiilijätettä ei enää saa viedä kaatopaikoille....

Ota osaa keskusteluun ja ilmoittaudu – Muoti- ja urheilukauppa 2016

Teema: Muuttuuko kuluttaminen? Talous ahtaalla – miltä 2016 näyttää? Miltä Suomen talous näyttää vuonna 2016? Pasi Sorjonen, Nordea Onko kuluttajilla rahaa kuluttaa? Seija Ilmakunnas, Palkansaajien taloudellinen tutkimuslaitos Muoti ja urheilukaupan tilanne....

Vaatteiden tuottajavastuu ei lisäisi kierrätystä

Tekstiilituotteiden ja vaatteiden tuottajavastuu Eri yhteyksissä on otettu esiin tekstiili ja vaatejätteen keruun tehostaminen ja mahdollinen tuottajavastuu. Tekstiili- ja vaatekaupan kannalta haluamme tuoda esiin seuraavat huomiot: Mahdolliset velvoitteet tulisi...

Mitä luvassa 2015?

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla tekstiili- muoti ja urheilukauppa laski 4,4%. Alan myyntiluvut eivät ole olleet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myönteisiä sitten vuoden 2012. Mitä voimme odottaa Suomen 4 miljardin euron vaate ja kenkämarkkinoilla tapahtuvan...

Muovipussien rajoittaminen koskettaa koko kauppaa

Komissio teki marraskuussa aloitteen ostosten kuljettamiseen käytettävien muovipussien määrän oleelliseksi vähentämiseksi. (ks STL2/2014) Komissio esitti, että jäsenmaat saavat päättää vähentämistavasta. Esitys koskee kaikkia muovipusseja, joita käytetään...

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Mannerheimintie 76 A 5 krs.
    00250 HELSINKI
  • Postiosoite:
    PL 150, 00251 HELSINKI

Yhteystiedot

  • Puhelin: (09) 43156 141

Turvatieto