Muoti- ja urheilukauppa pääsi hyvään kasvuun kesäkuussa kylmän ja myynnillisesti miinukselle painuneen toukokuun jälkeen. Vaatteiden myynti kasvoi yli neljä prosenttia.
Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n tilastojen mukaan vaatteiden myynti kasvoi kesäkuussa 4,2 %. Ketjuissa ja erikoisliikkeissä kasvua kertyi 4,5 % ja tavarataloissa ja marketeissa 3,9 %. Ripeimmin kasvoi lastenvaatteiden kauppa. Kenkiä myytiin jopa 6,3 % viime vuoden kesäkuuta enemmän.
Urheilukaupoissa vaatemyynti kasvoi 4,4 % ja kenkämyynti 5,9 %. Alkuvuoden takellellut välinemyyntikin kasvoi kesäkuussa 4,6 %.
Laimean kevään vuoksi muotikauppa on kuitenkin ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2 % ja urheilukauppa 1,5 % viime vuoden vastaavaa aikaa pienempi.
Muoti- ja urheilukaupan arvo Suomessa on tällä hetkellä 4,1 miljardia euroa ja kulutuksen ennustetaan kasvavan 1,3 %. Loppuvuodesta muodin kulutuksen odotetaankin kasvavan alkuvuoteen verrattuna.
TMA:n tilasto perustuu otokseen, jossa on noin 72 % alan myynnistä. Suomessa myydyistä vaatteista yhdeksän kymmenestä tuodaan kolmansista maista. Euroopassa valmistettuja vaatteista on vajaa 10 %, joista alle prosentti on suomalaisia. Ulkomaisen verkkokaupan osuus muotikulutuksesta oli 6,9 % ja urheilukaupasta 5,0 % vuoden 2016 lopussa.