Muoti- ja urheilukauppa on käynyt pirteänä vuoden 2019 loppua kohti. Erityisesti kodintekstiilit ovat käyneet kaupaksi, käy ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n jäsenyrityksiltään kokoamista tilastoista.
Muotikauppa kasvoi 2019 tammi-marraskuussa 0,6 % ja urheilukauppa 1,8 %, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilasto. Kodintekstiilien kulutus on kasvanut peräti 6 % vuonna 2019 ja urheilukenkien 5,2 %.
– Jo muutaman vuoden kasvanut sneaker-kenkämuoti suosii urheilukauppaa, arvioi yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Kankaanpään mukaan uudet kauppakeskukset ja kampanjapäivät nostivat marraskuussa muotikaupan 4 % ja urheilukaupan peräti 7,7 % kasvuun. Silti suomalaiset kasvattavat edelleen verkko-ostoksiensa määrää.
– Suomen sisällä verkkokauppa on kasvanut 10 % ja Euroopasta ostosten kasvua kertyi 14 %, Kankaanpää kertoo.
Odotukset tulevasta ovat niin muoti- kuin urheilukaupan puolella neutraalit vuodelle 2020.
– Jännittyneinä odotamme mihin suuntaan talous ja suomalaisten ostovoima kehittyy. Suomalaiset eivät ole koskaan olleet muodin kerskakuluttajia ja reagoivat herkästi tulojen muutoksiin. Nopeiten kasvaa click and collect -ostaminen, mikä jo ilmastosyistäkin on myönteistä, kun turhat kuljetukset vähenevät, Kankaanpää arvioi.
Muoti- ja urheilukauppojen erot ovat vuosien saatossa madaltuneet. Molemmat myyvät vaatteita ja kenkiä niin vapaa-aikaan kuin töihinkin. Urheiluvälineiden myynti on laajentunut perinteisen urheilukaupan ulkopuolelle. Vuoden vaihteessa muoti- ja urheilukaupan edunvalvonta keskittyi saman katon alle Muoti- ja urheilukaupan yhdistykseen.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi
Muoti- ja urheilukauppa ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.muotijaurheilukauppa.fi