Uutiset
Korona osoitti kansainvälisten vuokranantajien joustamattomuuden poikkeusaikoina
Kotimainen liiketilojen vuokranantaja toimii yhteisvastuullisemmin kuin vastaava kansainvälinen kilpailija, kertovat muoti- ja urheilukaupan toimijat. Suomessa alan kivijalan vuokratasot ovat neliömyyntiin ja ostopotentiaaliin nähden Pohjoismaiden kalleimmat. ...
Tapahtumien puute iskee jälleen rajusti muotikauppaan
Lämmin marraskuu ja koronan toisen aallon uudelleen lamauttama sosiaalinen elämä kurittaa rajusti muotikauppaa. Marraskuun myyntiluvut ovat hälyttävän huonot – useissa kaupoissa myynti on jäänyt jopa puoleen aikaisemmista vuosista. Muotikaupan koronavuosi on mennyt...
Urheilukauppa selvinnyt koronasta lievin vaurioin – Joulun kovat paketit kaupalle tärkeitä
Koronakevään notkahduksen jälkeen urheilukaupan syksy on nostanut myynnit viime vuoden tasolle. Lokakuussa urheilukaupan myynti kasvoi 10 %. Pyörien myynti kasvoi vielä lokakuussa peräti 77 % ja urheiluvaatteissakin kasvua kertyi 11 %. Perinteinen myymälä on yhä...
Tutkimus: Suomalaiset eivät välttele muotikauppoja koronan pelossa
Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä tarpeeseen. Koronapandemia on runnellut muotikauppaa ennen näkemättömällä voimalla. Kuitenkin vain 6 % kyselyyn vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun...
Kivijalan kävijämäärät laskussa – Vaatekauppa siirtyy nyt verkkoon 100 % kuukausittaisella kasvuvauhdilla
Muotikaupan kokonaismyynnin arvo tippui syyskuussa -11,4 %. Tammi-syyskuussa laskua kertyi -18,1 %. Urheilukaupan kokonaismyynti kääntyi syyskuussa jo kasvuun, mutta alkuvuoden kumulatiivinen kehitys on edelleen -1,9 % pakkasella. Itseasiassa pakkasta muoti- ja...
Suhdanteet 2021
Kysymys ei enää kuulu, onko entiseen paluuta, vaan miten menestymme uudessa ajassa! Muoti- ja urheilukaupan Suhdanteet 2021 – Asiakkaan ostopolku koronan jälkeen -tapahtuma järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti verkossa keskiviikkona 4.11.2020...
Muotikauppaa uhkaa koronakevään lisäksi heikentyvä työllisyys
Muodin myynti on pudonnut tänä vuonna -20,9 % heinäkuun loppuun mennessä. Yksin heinäkuussa myynti laski -7,9 %. Koronapandemian myötä uhkana on työllisyyden lasku. Muotikauppojen ovet käyvät harvakseltaan. Tammi-heinäkuussa miesten vaatteiden myynti on ollut...
Työsuhdepyörälle suunniteltu verovapaus tulisi olla kannustavampi
Valtionvarainministeriön torstaina julkistamassa budjettiehdotuksessa ehdotettiin työsuhdepyörän tuloverovapautta 750 euroon saakka vuodessa. Tällaisenaan esitys ei kannusta autoilijoita siirtymään kevyen liikenteen käyttäjiksi. Ministeriön avaus on hyvä, mutta...
Muotikauppojen asiakasmäärät eivät ole palanneet normaaleiksi
Koronakriisin alkuvaiheiden asiakaskadon jälkeen touko- ja kesäkuussa asiakaskäyntien määrät ovat kääntyneet kasvuun, mutta normaalitilanteesta ollaan yhä kaukana. Kesäkuussa muotivaatteiden kauppa supistui edelleen -0,2 prosenttia ja kenkäkauppa -2,6 prosenttia viime...
Toukokuu ei vielä tuonut helpotusta muotikaupalle, urheilukauppa käy
Muotikaupoissa myynti on vähentynyt koronakriisin aikana jo 388 miljoonalla eurolla. Muotikaupoissa myynti jatkoi laskuaan ja väheni toukokuussa 32 % vuoden takaisesta. Markettien ja tavaratalojen myynti laski samaan aikaan 19,6 % ja ketjuissa laskua kertyi peräti...
Muoti- ja urheilukauppa ei jaa valtiovarainministeriön näkemystä kaupan tilasta
Muoti- ja urheilukauppa ry:n mielestä valtiovarainministeriön näkemys kaupan tilasta ei ole paikkansa pitävä kaikille kaupan toimijoille. Vaikka päivittäistavarakauppa käy, toisella äärilaidalla on asiakaskadosta rankimmin kärsivä muotikauppa. Suurin haavoittuvuuden...
Työsuhdepyörä verottomaksi eduksi
Muoti- ja urheilukauppa ry esittää, että työsuhdepolkupyörä vapautettaisiin työntekijän tuloverosta ansiotuloverotuksessa. Verottomuudella olisi merkittävä pyöräilyä ja kansanterveyttä lisäävä vaikutus. Verottomuus myös kannustaisi päästöttömään liikenteeseen...
Muoti- ja urheilukauppojen myynnit romahtivat maaliskuussa
Muoti- ja urheilukaupan myynti kehittyi hyvällä plussalla maaliskuun alkuun saakka. Koronakriisin myötä kuluttajat kaikkosivat ja myynnit romahtivat muotikaupoissa peräti –51 % ja urheilukaupoissa –27 %. Viimeisten myyntiviikkojen aikana tilanne on entisestään...
Kauppakeskukset jotka nyt ammottavat tyhjyyttään asiakkaista, voivat kriisiajan jälkeen ammottaa tyhjyyttään myymälöistä.
Muoti- ja urheilukauppa on muiden kaupanalojen kanssa modernin ajan pahimmassa kriisissä. Kauppakeskukset ja keskustojen kadut, jotka nyt ammottavat tyhjyyttään asiakkaista, voivat kriisiajan jälkeen ammottaa tyhjyyttään myymälöistä. Ilman vaikuttavaa tukea muoti- ja...
Vaatteiden ja jalkineiden lahjoitusten verovapaus edistäisi kaupan alan kiertotaloutta
Kaupan yritykset joutuvat maksamaan arvonlisäveroa vaatteita ja jalkineita lahjoittaessaan, mikä tekee lahjoittamisesta hankalaa ja kallista. Kaupalle epäkurantin varaston lahjoittaminen tarvitseville on niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta...
Muoti- ja urheilukauppa: Pohjois-Suomessa ennätysmäärä lunta, etelässä golf-välineitä kaiveltiin jo tammikuussa
Suomalaiset ostivat vuonna 2019 vaatteita 3,3 miljardilla ja kenkiä 676 miljoonalla eurolla. Urheiluvälineiden myyntiä kertyi 406 miljoonaa euroa. Historiallisen huono joulukuu romautti muuten hyvin kasvaneen myynnin. Vaateostosten arvo...
Muoti- ja urheilukauppa piristyi vuoden lopussa
Muoti- ja urheilukauppa on käynyt pirteänä vuoden 2019 loppua kohti. Erityisesti kodintekstiilit ovat käyneet kaupaksi, käy ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n jäsenyrityksiltään kokoamista tilastoista. Muotikauppa kasvoi 2019 tammi-marraskuussa 0,6 % ja urheilukauppa...
Kivijalan ja verkon roolit muuttuvat muoti- ja urheilukaupassa
Muoti muuttuu sesongista toiseen ja niin muuttuu myös muoti- ja urheilukaupan toimintaympäristö. Taustalla on nopeasti muuttuva kuluttajakäyttäytyminen tuotteen valinnasta hylkäämiseen. Kasvava verkkokauppa on paitsi ostopaikka, nyt myös näyteikkuna. Click and...
Tunnistaako suomalainen itseään pikamuotikeskustelusta?
Suomalainen käyttää ostamaansa vaatetta keskimäärin seitsemän ja puoli vuotta. Käytettävissä olevista ansioista suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja jalkineisiin vähemmän kuin esimerkiksi muut pohjoismaalaiset. Monen suomalaisen onkin siksi vaikea tunnistaa itseään...
Muoti- ja urheilukaupan kokonaismyynti laskussa – kotimainen verkkokauppa kasvaa kohisten
Muoti- ja urheilukaupassa vuoden ensimmäinen neljännes lupaili hyvää myyntien kiriessä reilun kolmen prosentin kasvuun. Kevään aikana myynti kuitenkin lähti laskuun. Kumulatiivista myynnin laskua tammi-toukokuussa kertyi muotikaupassa 3,5 % ja urheilukaupassa 2,7 %...
Suomalaisten vaate- ja kenkäkulutus on ostovoimaan nähden vähäistä
Suomalaiset kuluttavat vaatteisiin ja jalkineisiin 4,2 % kokonaiskulutuksestaan. Se on 0,7 prosenttiyksikköä EU:n keskiarvon alapuolella. Vuodesta 2015 suomalaisten vaate- ja kenkäkulutuksen arvo on laskenut lähes 5 %. Suomessa ja Ruotsissa on samanlainen ilmasto...
Suomalaiset ostavat yhä halvempia vaatteita – volyymit kasvussa
Muoti- ja urheilukaupan volyymi kasvoi 1,7 % vuonna 2018. Euromääräistä laskua suhdannehuipulla kuitenkin 0,7 %. Muotikauppa on ollut hyvä talouden indikaattori takavuosina, sillä niin taantumassa kuin noususuhdanteessakin vaatehankinnat...
Joulukauppa käy urheiluliikkeissä
Urheilun vähittäiskauppa on ollut odotuksia parempaa. Urheiluvälineiden kauppa on kasvanut marraskuun loppuun 6% ja marraskuussa urheiluvaatteiden kauppa kasvoi 8,4%. Joulusesongin merkitys urheilukaupassa on edelleen korostunut, sillä pukinkonttiin ostetaan...
Joulusesonki varhaistuu: Verkkokauppa kasvaa, mutta suomalaiseen jouluun kuuluu perinteinen kivijalkakauppa
Muoti- ja urheilukaupassa joulumyynti alkaa jo marraskuun puolivälissä ja erilaisilla myyntipäivillä on kasvava merkitys. Pukinkontissa vaatteet, kengät ja urheilutuotteet ovat säilyttäneet asemansa. Myös kodintekstiilien menekki kasvaa joulun alla. Joulusesongin...
Kaupan rakennemuutos heijastuu jo nyt kaupunkirakenteeseen
Muoti- ja urheilukaupasta on muutamassa vuodessa siirtynyt kymmenesosa verkkoon. Vuoden 2018 lopussa muodin ja urheilun ulkomaisen verkkokaupan arvo nousee jo 400 miljonaan euroon. Muoti- ja urheilukauppa vaatii kaupunkikeskustojen elinvoimaisena pitämistä ja...
Turhaan ei EU huolehdi kuluttajan turvallisuudesta
Viranomaisten ja kaupan yhteinen tiedotuskampanja Omalla vastuulla herättelee kuluttajia kaukomaiden verkko-ostoksissa piilevistä vaaroista. Tiedotuskampanja pyörii Ylen kanavilla ja sosiaalisessa mediassa. Sen tarkoitus on lisätä kuluttajien ymmärrystä heidän omasta...
Kuluttaja voi itse vaikuttaa vaatteiden ympäristöjalanjälkeen
Ellen Macarthur säätiön tutkimuksen mukaan 500 miljardia tonnia kuituraaka-ainetta hävitetään vuosittain tekstiileinä ja vaatteina. Vain alle prosentti päätyi uudestaan kiertoon vaatteina. Vuonna 2015 vaateteollisuus muodosti kaksi prosenttia maailman...
Sähköavusteisia polkupyöriä koskeva polkumyynti maksaa kuluttajille 5 miljoonaa vuosittain
Euroopan unioni otti heinäkuussa käyttöön kiinalaisia sähköpyöriä koskevat väliaikaiset polkumyyntitullit, joiden perusteista ei ole tarkkaa tietoa. Kuluttajille tullit aiheuttavat suuren kustannuksen samalla, kun sähköpyöräilyn suosio on rajussa kasvussa. Heinäkuussa...
Suomessa vaatteiden kulutus putosi taantumassa enemmän kuin muualla Euroopassa
Suomalaiset kuluttivat vuonna 2017 henkeä kohden vaatteisiin 81 euroa enemmän kuin eurooppalaiset keskimäärin. Kenkiin suomalaiset kuluttivat vuonna 2017 henkeä kohden yhdeksän euroa vähemmän kuin muut eurooppalaiset. Esimerkiksi muihin Pohjoismaihin ja vaikkapa...
Huhut hankintatuesta pysäyttivät sähköpyöräkaupan kolmeksi viikoksi
Liikenne- ja viestintäministeriön maaliskuinen ilmoitus sähköavusteisten polkupyörien mahdollisesta 400 euron tuesta pysäytti pyöräkaupan kolmeksi viikoksi. Lopputulos oli kuitenkin se, ettei hankintatukea tullut. Jäikö tästä pahimpaan aikaan käydystä...
Arviot vaatteiden verkkokaupan arvosta Suomessa harhaanjohtavia
Vaatekaupan arvo Suomessa vuonna 2017 oli 2,7 miljardia euroa. Eri kyselytutkimusten mukaan vaatteiden verkkokaupan arvo vaihtelee 1-1,2 miljardin euron välillä. Tämä tarkoittaisi, että verkkokaupan osuus olisi jopa 40 prosenttia suomalaisten vaateostoksista. Jos...
Autoverokeskustelu ei saa toistua sähköpyörien tukikeskustelussa
Autoverokeskustelu hyydytti autokaupan vuosi sitten. Nyt sama uhkaa toistua urheilukaupassa sähköpyörien hankintatuesta käytävän keskustelun johdosta. Pyöräilykausi on alkamassa, mutta hankintapäätöksiä pantataan niin kauan, kun hankintatukea vatvotaan...
TMAn uusi nimi on Muoti- ja urheilukauppa TMA ry
Tekstiili ja Muotialat TMA ry on vaihtanut nimensä. Uusi nimi on: Muoti- ja urheilukauppa TMA ry. Uusi nimi kertoo selkeästi suoraan mitä yhdistyksemme edustaa. Lyhenne ja lempinimi TMA on vakiintunut käytössä ja se säilyy kutsumanimenä. Muotikauppa pitää sisällään...
Suomalainen verkkomyynti EU-maihin helpottuu
Verkkokaupan arvonlisäverouudistus tulee helpottamaan suomalaista muoti- ja urheilukauppaa, mutta siirtymäaika on liian pitkä. EU:n ulkopuolelta tulevien vaate- ja kenkäostosten arvo kasvaa peräti 70 % kuluvana vuonna. EU:n sisäisen verkkokaupan...
Joulu on muoti- ja urheilukaupan tärkein sesonki
Muoti- ja urheilukaupan tuotteet ovat säilyttäneet asemansa pukinkontissa. Alusvaatteet ja asusteet sekä urheiluvälineet ovat suosittuja lahjoja. Lisäksi joulu kasvattaa merkittävästi kodintekstiilien menekkiä. Muoti- ja urheilukaupan joulusesonki on varhaistunut...
Kaupat eivät tuhoa vaatteita ilman syytä
Mediassa on esitetty osin virheellistä tietoa käyttämättömien vaatteiden polttamisesta. Käytännössä kaikki vaatteet, jotka kauppaan päätyvät myyntikuntoisina, myydään kuluttajille. Myymälöihin päätyy hyvin vähän myyntikelvottomia vaatteita, koska ne karsitaan...
Muovipussien maksullisuus ei ole kaupan rahastuskeino
Viime päivinä eri medioissa on käyty vilkasta keskustelua muovipussien maksullisuudesta. Mistä oikeastaan on kysymys? Taustalla on EU-direktiivi, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Euroopan unionin tavoitteena on vähentää...
Suhdanteet 2018 lupasi kaupan kasvua – suurin riski on olla ottamatta lainkaan riskejä
Suomi on paremmalla tiellä, mutta riittääkö veto? Tähän kysymykseen Suhdanteet 2018 –seminaarissa vastasi Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtaja Seppo Honkapohja. - Työttömyys vähenee, kuluttajien luottamus kasvaa ja euro onkin vahvistunut kaikkia valuuttoja vastaan,...
Kutsu medialle: Suhdanteet 2018 – Muoti- ja urheilukaupan tulevaisuus
Professori Jonathan Reynoldsin (Oxfordin yliopisto) mielestä kaupan tulevaisuudessa vain muutos on varmaa. Mutta miten jatkuvaan muutokseen liittyvät uhat muutetaan mahdollisuuksiksi? Käyttötavarakaupan tulevaisuus ei lupaa helppoja pikavoittoja, mutta muutos on...
Kesäkuu käynnisti vaate- ja kenkäkaupan
Muoti- ja urheilukauppa pääsi hyvään kasvuun kesäkuussa kylmän ja myynnillisesti miinukselle painuneen toukokuun jälkeen. Vaatteiden myynti kasvoi yli neljä prosenttia. Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n tilastojen mukaan vaatteiden myynti kasvoi kesäkuussa 4,2 %....
Muodin ja urheilun verkkokauppa kasvoi 25 % vuonna 2016
Eurooppalaiset verkkokaupat saavat kilpailuetua saavutettavuudesta. Muodin verkkokauppa kasvoi viime vuonna 24 prosenttia ja urheilun 27 prosenttia. Kuluttajien luottamuksen kasvu ja kulutuksen lisääntyminen on vaarassa valua halvemman arvonlisäveron maihin....
Muodin ja urheilun verkkokauppa kasvaa – miten käy kaupunkien keskustoille?
Vaatteiden verkkokauppa muista EU-maista Suomeen kasvoi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 20 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Verkkokaupat vetävät puoleensa erityisesti silloin, kun kivijalkakauppaan ei helposti pääse. Muodin ja urheilun...
MUOTI- JA URHEILUKAUPPA 2018 – mitä on odotettavissa?
SUHDANTEET 2018 -SEMINAARI 20.9.2017 klo 11.00 - 16.30 Onko kuluttamiseen rahaa? Miten kaupankäynti muuttuu? Euroopassa verkkokauppa ja liikennerajoitukset ovat kuihduttamassa kaupunkien keskustoja. Miten kaupat ja kauppakeskukset voivat tällaisiin haasteisiin...
Kuluttajien luottamus ei yksin riittänyt – Vaatekauppa kääntyi laskuun
Muoti- ja urheilukaupan kevät ei yllättänyt positiivisesti, vaikka kuluttajien luottamus on ennätyskorkealla. Alalla odotettiin pientä kasvua, mutta toukokuun kylmä sää ja poikkeukselliset lumisateet halvauttivat kesävaatteiden ja –tavaran myynnin. Muotikauppa jäi...
Kontrolloimaton pakettituonti kolmansista maista kasvaa
Tiedote. Tekstiili- ja muotialat TMA ry Kaksi kolmannesta EU:n ulkopuolelta tulevista paketeista jää verottamatta niin sanottuina vähäarvoisina lähetyksinä. Pakettien määrä Kiinasta ja kolmansista maista kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia. Tullin selvityksen mukaan vuonna...
Tilasto: Kenkien ja vaatteiden kulutus Euroopassa- Suomen sijoitus laskenut
Kenkien kulutus henkeä kohti (lähde TMA) € 2010 2016 EU28 134 150 Italia 187 201 Portugal 166 200 Norja 185 199 Saksa 132 160 Ranska 138 136 Belgia 134 135 Ruotsi 140 131 Suomi 126 119 Eesti 72 114 Vaatteiden kulutus henkeä kohti: € 2010 2016 EUR 605 659 Norja...
Säädösohjaus ei lisäisi vaatejätteen käyttöä
Vaatejätteen keräys ei ole ongelma, mutta säädösohjattu pakollinen keruujärjestelmä saattaisi vaarantaa jo toimivat, taloudellisesti kannattavat, vapaaehtoiset järjestelmät. Säädösohjattu tekstiilijätteen keräys merkitsisi noin neljän prosentin kuluttajahintojen...
Muotikauppa haluaa toimia eettisesti toimitusketjun kaikilla tasoilla
Muotikaupat tavoittelevat eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä toimitusketjuissaan. Pyrkimys on, että kuluttajalle päätyvissä tuotteissa ei olisi suomalaisten arvomaailmaan sopimattomilla menetelmillä tai työoloilla valmistettuja tuotteita. Sosiaalisen vastuun tavoitteiden...
Vaatekauppa kasvaa miesten muodin vetämänä
Muotikauppa jatkoi kasvuaan edelleen syyskuussa miesten vaateostojen virkistämänä. Kasvua kertyi yhteensä 1,1 prosenttia. Miesten vaatekauppa kasvoi peräti 3,2 prosenttia. Miehet vierailevat erityisen mielellään urheilu- ja vapaa-ajanmyymälöissä, mutta myös...
Muotikauppa nosteessa – miehet suuntaavat nyt vaatekaupoille
Muotikauppa kasvoi elokuussa 8,1 prosenttia. Se oli ensimmäinen kasvukuukausi sitten syyskuun 2012. Yhtä nopeaa kasvua ei olla nähty sitten vuoden 2010 marraskuun. Urheilukauppa kasvoi puolestaan 9,1 prosenttia elokuussa. Kolmen pahasti miinukselle jääneen vuoden...
Muotikaupan alamäki taittui – mistä virtaa orastavaan kasvuun?
Muotikaupassa viimeiset kolme vuotta ovat olleet tylyä katseltavaa. Liikkeitä on lopetettu ja myyntiluvut ovat pienentyneet. Vaatekaupan arvo on supistunut Suomessa samalle tasolle kuin vuonna 2008. Vaatemyynti urheilukaupoista on kasvanut, mutta se ei läheskään...
Suhdanteet 2017: Muoti ja urheilukauppa 2017, ke 21.9.2016.
Messukeskus, Kokoustamo, Tila 208, Messuaukio 1 Klo 12.00 - 17.00 ILMOITTAUDU TÄSTÄ viimeistään 12.9.2016. PUHEENVUOROT 12.00 - 13.30 KAUPAN TULEVAISUUS The future and transformation of the non-food products trade Richard Cuthbertson Senior Research Fellow and...
Muodin verkkokaupan kasvu on hidastunut – ALV tulee jatkossakin maksaa Suomeen
Muodin verkkokaupan kasvu on hidastunut Tiedote. Julkaistu: 03.05.2016 klo 10:03 Tekstiili- ja muotialat TMA ry Muodin verkkokauppa on kasvanut vuosia, mutta kasvu on osoittanut hidastumisen merkkejä Euroopan johtavissa verkkokaupan maissa. Englannissa muodin...
Muotikauppa ei vedä – käännettä parempaan saadaan odottaa
19.1.2016 Muotikauppa on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Vuonna 2015 muotikaupan syöksyi liki 8 prosentin laskuun. Vuosi 2016 ei sekään lupaa hyvää. Ostovoiman lasku syö kulutusta ja vaarassa ovat etenkin elintasokulutuksen alat, kuten muoti. Vuonna 2015...
Kaupan aukioloajat vapautuivat 1.1.2016
Vuoden 2016 alusta lähtien myymälät saavat olla vapaasti auki viikonpäivästä ja myymälän koosta tai sijainnista riippumatta. Vapaa-aukiolo tarkoittaa myös vaate- ja urheilukauppoja. Presidentti vahvisti vanhan aukiololain kumoamisen 30.12.2015. Uudistus poistaa...
Nykyaikaisten tekstiilien ja vaatteiden valmistus vaatii kemikaaleja
Tekstiilituotteen ja jalkineen valmistaminen ei ole mahdollista ilman kemikaaleja, mikäli tuotteilla halutaan olevan nykyaikaisia ominaisuuksia. Vajavaiset tiedot kemikaalien terveysvaikutuksista erehdyttävät kuluttajaa. Säädökset velvoittavat, että kaikki myynnissä...
Tekstiilien kierrätys ei ole ongelmatonta
Eri tekstiilikuitujen uudelleen käytettävyys eroaa toisistaan. Sekoitteina kuidut ovat vielä ongelmallisempia. Tämän vuoksi tekstiilimateriaalin hyödyntäminen ei ole lähtenyt kasvuun keruun myötä. Vuoden 2016 alusta tekstiilijätettä ei enää saa viedä kaatopaikoille....
Ota osaa keskusteluun ja ilmoittaudu – Muoti- ja urheilukauppa 2016
Teema: Muuttuuko kuluttaminen? Talous ahtaalla – miltä 2016 näyttää? Miltä Suomen talous näyttää vuonna 2016? Pasi Sorjonen, Nordea Onko kuluttajilla rahaa kuluttaa? Seija Ilmakunnas, Palkansaajien taloudellinen tutkimuslaitos Muoti ja urheilukaupan tilanne....
Vaatteiden tuottajavastuu ei lisäisi kierrätystä
Tekstiilituotteiden ja vaatteiden tuottajavastuu Eri yhteyksissä on otettu esiin tekstiili ja vaatejätteen keruun tehostaminen ja mahdollinen tuottajavastuu. Tekstiili- ja vaatekaupan kannalta haluamme tuoda esiin seuraavat huomiot: Mahdolliset velvoitteet tulisi...
Mitä luvassa 2015?
Vuoden ensimmäisellä puoliskolla tekstiili- muoti ja urheilukauppa laski 4,4%. Alan myyntiluvut eivät ole olleet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myönteisiä sitten vuoden 2012. Mitä voimme odottaa Suomen 4 miljardin euron vaate ja kenkämarkkinoilla tapahtuvan...
Vaateyritykset tarvitsevat poliittisia keinoja vastuullisten työolojen varmistamiseksi
Suomessa myytävistä vaatteista noin 90 % valmistetaan EU:n ulkopuolella. Harvoilla suomalaisilla yrityksillä on kuitenkaan omia tehtaita tai työntekijöitä valmistusmaissa. Siten palkan suuruudestakin päättää paikallinen tehdas. Vastuullisten tuotanto-olojen...
Muovipussien rajoittaminen koskettaa koko kauppaa
Komissio teki marraskuussa aloitteen ostosten kuljettamiseen käytettävien muovipussien määrän oleelliseksi vähentämiseksi. (ks STL2/2014) Komissio esitti, että jäsenmaat saavat päättää vähentämistavasta. Esitys koskee kaikkia muovipusseja, joita käytetään...